Aziaten krijgen minder vaak borstkanker, prostaat- en darmkanker

In Azië komt deze soorten kanker minder voor. Dat wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan de consumptie van soja.  Maar het is niet helemaal zeker of dit alleen aan soja toe te wijzen is. Want  het voedingspatroon en leefpatroon in Azië wijkt ook in andere opzichten af van dat in het westen: minder alcohol, minder zuivel, veel groene thee, een hogere consumptie van groente en fruit en minder calorieën. Al deze aspecten samen zijn van invloed op het minder voorkomen van bepaalde vormen van kanker in het verre oosten.

Wanneer een vrouw meer in haar leven aan oestrogeen is blootgesteld, maakt dat de kans groter op borstkanker. Dit kan o.a. komen door:

  • Vroege eerste menstruatie (onder de 12 jaar)
  • Geen kinderen krijgen, of een eerste kind op late leeftijd krijgen (boven de 30 jaar)
  • Late menopauze (boven de 55 jaar)

Vrouwen in Azië die vanaf jonge leeftijd sojaproducten eten, hebben een kleinere kans op het krijgen van borstkanker.

Soja bevat isoflavonen: genisteïne, daidzeïne en glyceteïne

Soja bevat isoflavonen, waaronder genisteïne, daidzeïne en glyceteïne. Isoflavonenook worden ook fyto-oestrogenen genoemd. Dit zijn stoffen die erg lijken op het hormoon oestrogeen. Isoflavonen lijken de werking van oestrogeen in het lichaam tegen te gaan. Dit komt doordat ze in het lichaam de plek innemen van oestrogeen, ze verdringen het oestrogeen wat door het lichaam wordt gemaakt. Daardoor kunnen  plantaardige oestrogenen invloed hebben hormoongevoelige soorten kanker. Sojaproducten lijken daarom de kans op het krijgen van borstkanker te verkleinen

Wat is soja?

Soja is afkomstig van de sojaboon, een eenjarige peulvrucht. Het bevat een hoog gehalte aan eiwitten en olie, (19% olie en 35% eiwit).  De sojaboon overtreft zelfs voedingsmiddelen als  vis en vlees voor wat betreft het eiwitgehalte. Verder bevat het ijzer en vitamine B1.

Sojabonen kunnen in z’n geheel (gekookt) gegeten worden. Maar ze worden vooral vaak verwerkt tot producten als vleesvervangers. Verder zijn er soja zuivelvervangers als sojamelk, sojapudding en sojayoghurt. Ook producten die in de Indische keuken gebruikt worden zoals tofu en tempé worden gemaakt van sojabonen. Verder wordt soja in veel levensmiddelen verwerkt, zoals in sauzen als ketjap, gebak, soepen en kant-en-klaar maaltijden. Op de verpakking kun je lezen of een product soja bevat.

Hoe zit het met sojasupplementen?

De veiligheid van een hoge dosis soja en dus een hoge dosis oestrogeenachtige stoffen is nog niet aangetoond. Daarom is het advies om geen supplementen met hoge doseringen soja, fyto-oestrogenen of isoflavonen te gebruiken.

Vanwege dat laatste geldt de waarschuwing voor hoge doseringen met supplementen zeker wanneer kankerpatiënten behandeld worden met anti-oestrogenen (Letrozol, Tamoxifen, Arimidex, etc.) om de stimulerende invloed van oestrogenen op de kankercellen te verminderen. Want men weet nog niet goed wat de invloed van hoge doseringen met supplementen voor effect heeft.  Maar deze waarschuwing heeft geen betrekking op het nuttigen van gezonde voeding met soja.

 

Soja kan de kans op borstkanker, prostaat- en darmkanker verkleinen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *