Weet jij welke beweringen over aspartaam waar zijn?

Aspartaam is zo’n 200 keer zoeter dan suiker. Het bestaat uit twee aminozuren: aspartaamzuur en fenylalanine. Dit zijn bouwstenen voor eiwitten. Deze eiwitten zitten in alledaagse voedingsmiddelen als vlees, vis en eieren. Aspartaam wordt veel gebruikt om zuivel, kauwgom en frisdrank zoet te maken.

Bij light en zero frisdranken wordt aspartaam in kleine hoeveelheden gebruikt om deze frisdranken een zoete smaak te geven. Doordat aspartaam zoveel zoeter is dan suiker is, is er maar weinig van nodig. Aspartaam bevat nauwelijks calorieën. Dankzij deze zoetstof kan je daardoor genieten van je lievelingsdranken zonder je druk te maken over suiker en calorieën.

Is frisdrank met aspartaam is veilig?

Het is een fabel dat aspartaam niet veilig is. Aspartaam is heel vaak onderzocht. Meer dan tweehonderd studies tonen aan dat aspartaam veilig is voor consumptie. De veiligheid ervan is telkens weer bevestigd, onder andere door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA, december 2013). Bovendien wordt de veiligheid van zoetstoffen zoals aspartaam streng in de gaten gehouden. Zoetstoffen mogen alleen gebruikt worden als aangetoond is dat deze veilig zijn.

Door frisdrank met aspartaam te drinken, krijg je niet meer honger

Er wordt beweerd dat je van aspartaam meer honger krijgt. Maar dat klopt niet. In studies is aangetoond dat zoetstoffen met weinig calorieën, zoals aspartaam, er niet voor zorgen dat mensen meer gaan eten. Dergelijke zoetstoffen kunnen mensen juist helpen om minder calorieën in te nemen. Het drinken van frisdrank met aspartaam zorgt niet voor gewichtstoename

Zuivelproducten en frisdrank die gezoet zijn met aspartaam in plaats van suiker bevatten nauwelijks calorieën. Je krijgt dus geen calorieën binnen via light of zero dranken en het kan niet de oorzaak zijn van gewichtstoename. Wanneer je een evenwichtig voedingspatroon combineert met voldoende lichaamsbeweging, kan het drinken van light of zero dranken zelfs helpen bij het bereiken van een gezond gewicht.

Frisdranken met aspartaam zijn ook geschikt voor zwangere vrouwen

Aspartaam is veilig, ook voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Als je zwanger bent, is het wel belangrijk om altijd het advies van je arts op te volgen.

Aspartaam is niet schadelijk voor tanden en kiezen

Van het eten van toetjes met aspartaam of het drinken van frisdranken met aspartaam krijg je geen gaatjes. Gaatjes, of cariës, ontstaan doordat bacteriën die van nature in je mond aanwezig zijn koolhydraten omzetten in zuur. Aspartaam bestaat niet uit koolhydraten maar uit aminozuren, de bouwstenen van eiwitten. Om gaatjes of tandbederf tegen te gaan is het belangrijk om goed voor je gebit te zorgen en regelmatig de tandarts te bezoeken.

Frisdrank met aspartaam is veilig voor mensen met diabetes

Zoetstoffen die weinig of geen calorieën bevatten, zoals aspartaam, hebben geen effect op de bloedsuikerspiegel. Daarom is het veilig voor mensen met diabetes om dranken die met aspartaam gezoet zijn te drinken of toetjes met aspartaam gezoet te eten. Het helpt diabetici zelfs om hun suikerinname te beperken. Dankzij zoetstoffen zoals aspartaam kunnen diabetici kiezen uit een ruim aanbod van dranken en zuivelproducten zonder suiker. Ook zijn er snoepjes te koop waarbij suiker door zoetstof vervangen is.

Aspartaam (= E951) – de wereldwijd meest gebruikte zoetstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *